Z odrobiną sukcesu, zachęty i zaufania,
w środowisku sprzyjającym pracy,
dziecko może dotrzeć
do krańców świata
Celestyn Freinet
 
Dlaczego my
 
Wesoła Lokomotywa
Dlaczego my
 
Grupy publiczne
Hymn przedszkola
Dane kontaktowe

Program

Program dydaktyczno-wychowawczy „Wesołej Lokomotywy” jest zgodny z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego (Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r.)

W pracy z Państwa dziećmi korzystamy z:

  • Metody Wygotskiego (operowanie na symbolach)
  • Metody Montessori (podążanie za dzieckiem)

Wspieramy się najciekawszymi programami autorskimi:

  • Metodą ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
  • Metodą Dobrego Startu M. Bogdanowicz (łączenie umiejętności motorycznych z nauką)
  • Glottodydaktyką prof. Bronisława Rocławskiego
  • „Dziecięcą Matematyką” prof. Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej
  • Metodą Klanzy
  • Bajkoterapią

Chciałabym, aby w wyniku realizacji zadań zaplanowanych w planie rozwoju przedszkola w kierowanej przeze mnie placówce powstały :
Programy autorskie w zakresie:

  • języków obcych,
  • przygotowania do nauki czytania i pisania
  • zajęć logopedycznych
  • kultywowania tradycji narodowych „Mała Ojczyzna”
  • promocji zdrowia

Naszym zadaniem jest zorganizowanie tak przestrzeni wokół dziecka, aby umożliwić mu optymalne warunki do konieczności wykonywania wyboru, możliwości działania, podejmowania kolejnych kroków do rozwiązywania trudności. Dziecko, znajdując się w środowisku odpowiednio zorganizowanym, dostosowanym do właściwości psychicznych i fizycznych, wykorzystuje w sposób optymalny przygotowane otoczenie do własnego rozwoju. Jesteśmy organizatorami, przewodnikami, drogowskazami, pomocnikami, a nie pouczamy i nie dajemy gotowych rozwiązań.

Świat zorganizowany dla naszego przedszkolaka jest uporządkowany, każdy dzień ma określony porządek
i stałe rytuały. Organizacja otoczenia estetyczna i przejrzysta. Umożliwia to każdemu dziecku polaryzację uwagi.
W uporządkowanym otoczeniu dziecko czuje się bezpieczne.

Przychodząc do przedszkola:

W poniedziałek dziecko ma zajęcia artystyczne.

Twórczość plastyczna jest niezwykle istotną formą działalności dziecka w wieku przedszkolnym. Oprócz tego, że jest źródłem dobrej zabawy, spełnia znaczącą rolę w kształtowaniu osobowości dziecka. Wpływa na jego rozwój emocjonalny, moralno-społeczny i estetyczny. Aktywność plastyczna rozbudza wyobraźnię i nowe zainteresowania. Rozwija wrażliwość, zdolność kojarzenia i spostrzegawczość. Uczy wytrwałości i koncentracji, a także umiejętności współdziałania w zespole. W Naszym przedszkolu przy pomocy najróżniejszych technik i materiałów tworzymy wspaniałe dzieła.

Zajęcia plastyczne odgrywają również niezwykłą rolę w budowaniu bazy i podstawy do tego, aby dziecko prawidłowo posługiwało się narzędziem do pisania.
Aby usprawniać grafomotorykę, od najmłodszych lat należy zapewnić dziecku swobodę ruchu pod każdym względem. Im więcej zabaw konstrukcyjnych, im więcej lepienia, wycinania, wydzierania, kalkowania, malowania kredkami, farbami, palcami, tym szybciej dziecko nabierze umiejętności prawidłowego posługiwania się narzędziem pisarskim.

We wtorki zajęcia sport i rekreacja (zajęcia sprawnościowe, gimnastyka korekcyjna, karate)

Ćwiczenia takie jak, gimnastyka, a także różne sporty, mają pozytywny wpływ na motywację dzieci do uczenia się oraz poczucie zadowolenia i przyjemności, jaką czerpią z uczenia się.
Zajęcia sprawnościowe są dostosowane do indywidualnych możliwości każdego dziecka.
Jeśli stawia się wygórowane wymagania w stosunku do sprawności i wydolności dzieci,w bardzo krótkim czasie spada motywacja u każdego dziecka, a tym samym ginie zdolność koncentracji uwagi.

Poczucie sukcesu motywuje do dalszego działania. Dlatego działamy na strefę rozwoju każdego dziecka osobno, aby odczuwało radość i zadowolenie.
Zajęcia z gimnastyki ogólnorozwojowej prowadzone są w formie zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych oraz gier sportowych.

Zajęcia mają na celu:

  • podniesienie ogólnej sprawności fizycznej dziecka ;
  • doskonalenie koordynacji ruchowej dzieci, wzmacnianie mięśni ;
  • kształtowanie prawidłowej postawy ciała, modelowanie sylwetki ;

Dzieci osiągają lepsze wyniki, jeżeli mają swobodny dostęp do wody pitnej. Stale o tym pamiętamy i przypominamy przy okazji jakichkolwiek zajęć sportowych.
Bloki ćwiczeń układane są z uwzględnieniem działań mających na celu profilaktykę wad postawy.

We środy czas na eksperyment poszukujący.

„Mali odkrywcy” razem z „profesorem” przeprowadzają różne doświadczenia, poznają rzeczy nieznane, czy też podróżują wesołą lokomotywą i poznają otoczenie. Znajomość najbliższego otoczenia jest dla nas priorytetem, ale odbywamy podróże również do innych miasteczek, odległych zakątków naszego kraju, Europy oraz innych kontynentów świata. Dzieci zapoznają się z ich kulturą i zwyczajami.

W tym dniu wspólnie przyrządzamy różne potrawy.
Wszystkie dzieci uwielbiają wspólne konsumowanie przygotowanych potraw czy smakołyków.
Zajęcia kulinarne prowadzone są według opracowanego programu na dany rok szkolny.

CELE PROGRAMU:

  1. Dzięki zajęciom kulinarnym dziecko uczy się rozpoznawania smaków, właściwego zachowania przy stole, posługiwania sztućcami, dbałości o porządek.
  2. Przyrządzanie posiłków uczy dziecko kreatywnego myślenia, staje się ono bardziej śmiałe, samodzielne oraz lepiej zorganizowane.
  3. Nauczenie się komponowania codziennego jadłospisu oraz doboru przykładowego menu na odświętne okazje z wykorzystaniem pełnowartościowych produktów.
  4. Doskonalenie umiejętności samodzielnego przygotowywania śniadań i kolacji.
  5. Nauka pieczenia prostych ciast, ciasteczek oraz przyrządzania innych deserów.
  6. Zdobywanie umiejętności przygotowywania sałatek i surówek.
  7. Uczenie się sporządzania listy zakupów artykułów spożywczych niezbędnych w kuchni na bieżąco oraz potrzebnych na zaplanowane potrawy.
  8. Nabywa prawidłowych nawyków żywieniowych i higienicznych.
  9. Posiłki są zjadane w miłej atmosferze, przy spokojnej muzyce, na przyjemnych dla oka, kolorowych talerzykach. Wszystkie dzieci uwielbiają wspólne konsumowanie samodzielnie przygotowanych potraw czy smakołyków. Możliwość zaprezentowania efektów własnej pracy daje dzieciom mnóstwo zadowolenia i poczucie sukcesu.

Zajęcia kulinarne dają dużą możliwość wprowadzania pojęć matematycznych, takich jak: liczenie, mierzenie, ważenie, porównywanie, tworzenie zbiorów itp.

We Czwartki przenosimy się razem z dziećmi w świat bajek

Świat dziecka pełen jest problemów i to często niezwykle poważnych, choć my, dorośli, nierzadko je bagatelizujemy. Mówimy: „Wszystko będzie dobrze”, „Nic ci nie będzie”, „Nie płacz, to nie boli”, ale takie słowa nie pomagają, a jedynie blokują emocje maluchów.
Dziecko w wieku przedszkolnym często jeszcze nie potrafi mówić o swoich problemach, nie potrafi rozpoznać i zwerbalizować swoich lęków i niepokojów.
Niejednokrotnie dzieci odczuwające lęki i niepokoje żyją w przeświadczeniu, że takie nieprzyjemne doznania, przeżycia, nie dotykają innych. Powoduje to, że dzieci te często czują się „gorsze „ od innych.
Dzieci, które wyposażymy w wiedzę dotyczącą naturalnego i odpowiedzialnego wyrażania emocji, w ciągu reszty swojego życia będą tą wiedzę wykorzystywać w sposób konstruktywny. Natomiast stłumione emocje tracą łączność ze świadomością i w rezultacie emocje są wtedy związane ze strachem i negatywną samooceną. Gdy w końcu „dochodzą do głosu” często przejawiają się w gwałtownych „wybuchach”.

Od tego, czy dziecko nauczy się rozpoznawać swoje stany emocjonalne i radzić sobie z trudnymi dla niego sytuacjami, zależeć będzie osiąganie przez niego „sukcesów” w dalszych etapach życia.
Nie możemy za dzieci rozwiązywać problemów, ale możemy dać im siłę i wiarę w siebie.

Znakomicie służy temu BAJKOTERAPIA.

Razem z Państwa dziećmi przenosimy się do bezpiecznego świata bajek i doświadczamy tego, co niedostępne, na co dzień.

W piątki zajęcia umuzykalniające

W programie zajęć naszego przedszkola bardzo istotnym elementem są zajęcia umuzykalniające. Zajęcia muzyczne połączone z rytmiką uwrażliwiają obszar słuchowy kory mózgowej. Dzięki temu poprawiają wyobraźnię muzyczną i pozwalają dziecku uzewnętrznić własne emocje poprzez muzykę. Oprócz oczywistego otwarcia umysłu dziecka na doznania muzyczne granie na instrumentach i osłuchanie powodują rozwój kory mózgowej odpowiedzialnej także za zdolności leksykalne w tym za naukę języków obcych.

Istotą zajęć jest zasada „swobodnego odkrywania”, która daje dzieciom możliwość poznawania proponowanych rzeczy na własnym, samodzielnie wybranym poziomie nauczania. Śpiew, taniec, ruch, słuchanie i muzykowanie – w ten sposób odwołujemy się do muzycznych i twórczych uzdolnień, które drzemią w każdym dziecku. Każda godzina zajęć poświęcona jest odrębnemu tematowi, który przewija się przez cały czas trwania spotkania. Treść zajęć nawiązuje do doświadczeń dzieci i pobudza ich zainteresowania. Różnorodność wykorzystywanych instrumentów, wspiera proces nauczania. Główny punkt ciężkości położony jest na rozwijanie muzycznej wyobraźni oraz radości ze wspólnego muzykowania.

Wiek przedszkolny to niezwykły wiek, w którym dziecko uczy się porozumiewać z otoczeniem.
W rytmie muzycznym piosenek, wyliczanek, czy skandowanych tekstów tkwią podstawowe elementy języka, które dziecko musi przyswoić, by nawiązać prawidłowy dialog z otoczeniem.
Wdrażanie za pomocą śpiewu i muzyki jest niezmiernie istotne dla przygotowania układu nerwowego dziecka
na przyjęcie w pełni języka.
Muzyka i śpiew w „Wesołej Lokomotywie” zajmują ważne miejsce, gdyż w muzyce są zawarte podstawy przyszłej struktury językowej (zwłaszcza elementy związane z tempem, czasem trwania, odpowiednią intonacją i akcentem. Znajduje to również odzwierciedlenie w ruchu ciała.

Powrót do strony głównej przedszkola Wesoła Lokomotywa w Markach

PAJ-COMP
Projekt strony:
PAJ-COMP © 2011-2019

ul. Tadeusza Jasińskiego 19 (od ul. Stawowej)
05-270 Marki
Tel: 22 781 31 82
Mob: 502 369 289
email: wesolalokomotywa@wp.pl